tiistai 2. maaliskuuta 2010

Hyvää huomenta!



Tässä työpaikalla taas kirjustelen. Olin aamulla luennolla koulussa ja nyt tulin töihin. Täällä töissä olen kolmeen asti ja sitten tapaan koulutoverini kouluhomman merkeissä ja illaksi takaisin töihin. Melko pitkiksi nämä alkuviikon päivät venyvät noiden aamuluentojen takia. Mutta minkäs tässä tekee kun pitäisi tehdä työtä ja opiskella samaan aikaan. Eikä kaikkia kursseja voi tenttiäkään. Noh. Onneksi energiaa riittää vielä..

Motivaatio on erittäin korkealla tähän laihduttamiseen nyt. Olen niin aktiivinen ihminen, että oikeastaan arkea HELPOTTAA se, että pitää hieman miettiä missä välissä sitä ehtii syömään ja mitä. Omaan elämänmenooni tämä painontarkkailu sopii mainiosti. Sitäpaitsi on kivaa aamulla miettiä, että missä välissä sitä söisi ja pakata mukaan tarvittavat eväät. :)

Olen pohtinut tosi paljon tätä painonpudotusta ja syitä siihen, että en saa sitä putoamaan puolta kiloa enempää viikossa. Olen ymmärtänyt, että ihmiset pystyvät kyllä laihtumaan enemmänkin viikossa. En vaan tiedä mitä pitäisi tehdä toisin. Paljoa vähempääkään en pysty syömään, sillä sitten tulen huonolle tuulelle ja nälkä alkaa vaivaamaan. Vajeet on kohdallaan jopa siihen kilon pudotukseen viikossa, mutta se kilo ei vaan lähde millään.. Pitää nyt tarkkailla mitä teen väärin ja vähentää suolan syönti minimiin..

Noh. Kohta alkaa työt, joten tässä vielä eilisen syödyt.

Aamupala: ruusunmarjaviili, ruisleipä 100% (oivariini, kalkkunaleike, juustosiivu)
Lounas: näkkileipä, ruisleipä 100% (päällä samat), mustikkamehukeitto
Päivällinen: jogurtti, ruisleipä 100%, näkkileipä (päällä samat), omena
Iltaruoka: lohisalaatti, raejuustolla ja vihannessekoituksella, bran flakes + rasvaton maito
_______________________________
yht. 1300kcal

Peruskulutus 2000kcal + liikunta (aerobic-tunti + reippailua ympäri kaupunkia) 600kcal = 2600kcal

1300 - 2600 = - 1300kcal vajetta

Hyvä vaje. :)

5 kommenttia:

  1. Minkä mukaan sä olet tuon peruskulutuksen mitannut?

    VastaaPoista
  2. Energynetin mukaan peruskulutukseni ilman liikuntaa on 2600kcal.
    Kiloklubin mukaan peruskulutukseni on n. 2400kcal.
    Oman vaakani mukaan peruskulutukseni on myös 2400kcal paikkeilla.
    Noh. Tuo peruskulutushan on häilyvä käsite, eikä ilmeisesti tarkkaa arvoa voi millään saada selville, joten olen pelannut varman päälle ja laskenut peruskulutukseni alakanttiin, eli 2000kaloriin. Mielummin siis alakanttiin! Näinollen päivittäinen kalorivajeeni on siis varmasti suurempi kuin mitä sivupalkissa lukee. :)

    VastaaPoista
  3. Oho, kuulostaapa tuo 2600 kcal korkealta! :O Mutta joo, en asiasta mitään tiedä, ihmettelin vaan että tuota tasoa. Mulla taitaa olla lähempänä 1800 kaloria suunnilleen, vaikka eihän noista ikinä voi tietää. :)

    Okei, testasin ton Energynetin, siinä on siis jo jotain liikuntaa huomioitu, se selittää aika paljon. Mulle näytti noin 2500 kaloria.

    VastaaPoista
  4. Ootko muuten minkä pituinen? tietenkin peruskulutus on enemmän mitä isompi ihminen on.. Itse olen 175cm pitkä ja tämän romuluisen ruhon liikutteleminen pitkin kaupunkia kuluttaa tietysti enemmän kuin pienen ja siron kropan liikuttelu.. :D

    Ja tietysti peruskulutukseen vaikuttaa lihasmassa.. Voi olla, että tuo vaakani laskee lihasmassan ja pituuden mukaan noita arvoja. Lihashan kuluttaa enemmän..
    Mutta en tiedä. Luulisin, että tuo 2000kcal ilman liikuntaa on kuitenkin suhteellisen luotettava määrä laskelmien tekoon ja siihen sitten vielä päälle liikunnat.. Mitä mieltä muut on? :)

    VastaaPoista
  5. Mä oon ja 175 cm, en nyt ihan sieltä pienimmästä päästä minäkään. Lihasmassaa pitäisi olla myös kohtuullisesti kun oon kuitenkin jo jokusen vuoden säännöllisesti urheillut. Mulla on varmaan perusaktiivisuus alhaisempi, käytän kuitenkin paljon julkisia ja muutenkin vaan istua möllötän paikoillani. :)

    VastaaPoista