tiistai 16. helmikuuta 2010

Nyt se blogikirjoittelu sitten alkaa...

Jepjep. Eli tässä tämä. Ikioma blogini, johon pyrin kirjoittelemaan enemmän ja vähemmän tämän kevään aikana. Onhan tämä varmaan mukava keino saada ajatuksia ylös ja muiden nähtäville. Saa nähdä lukeekohan tätä edes kukaan.. Hehheh.

Blogini on perustettu niinkin tylsän aiheen ympärille kuin terveys ja laihdutus. Ei ehkä kaikista omaperäisintä, mutta tällä hetkellä nämä ovat minulle tärkeitä teemoja elämässä. Terveys siksi, että kunnioitan kehoani ja osaan kuunnella sitä ja laihdutus siksi, että olen ehkä kuunnellut kehoani hieman liikaakin viimeisen puolen vuoden aikana.

Kesän jälkeen kehoni halusi itselleen paljon herkkuja ja ruokaa, siksi se onkin paisunut kymmenen kiloa. Itselleni olen perustellut painonnousua siten, että kroppani nyt vaan haluaa kasvattaa talven varalle paksumman rasvakerroksen. Koska en kuitenkaan ole kuin karhu, joka tarvitsee lisäravintoa talviunia varten, on näiden kymmenen lisäkilon pudottaminen kesää varten itselleni tärkeä tavoite. Talviuni saa nyt väistyä ja tilalle syntyy paljon energisempi, terveellisempi ja iloisempi minä. Iloisempi sen takia, että terveelliset elämäntavat, hyvä ruokavalio ja muutaman liikakilon pudottaminen todellakin piristää mieltä. :)

Tämä en ole mikään superlaihdutusblogi, vaan edelleen yritän toteuttaa painonpudotuksen mahdollisimman kivuttomasti ja terveellisesti. Ajattelin tosiaan pudottaa sen 0,5-1kg viikossa. Jotta en vaikuttaisi laiskiaiselta, niin jo ennen tätä blogikirjoitusta olen laihduttanut 5kg pois joulupainostani. Eli tässä nyt on ihan hyvä vauhti jo päällä. :)

Tosiaan. Joulun, uuden vuoden ja kaiken sen herkuttelun jälkeen painoin n. 77kg. Tämä on ehkä korkein paino, johon olen yltänyt koko elämäni aikana. Tämä paino näkyi minussa fyysisesti, mutta myös henkisesti. En voinut hyvin omassa kropassani ja se tuntui erittäin vastenmieliseltä. Ajatella, että asuisi sellaisessa kämpässä, josta ei välitä tippaakaan. En olen koskaan ollut virallisesti ylipainoinen, vaan pikemminkin normaalipainon ylärajoilla on tullut tasapainoiltua. Kuitenkin olen tuntenut oloni kaikista mukavimmaksi silloin kun olen painanut 63-64kg.

Olen siis tähän mennessä laihduttanut jo 5kg. Tänään paino oli aamulla 72kg. Se olikin vaikea saavutus, sillä painoni on nyt jo viikon verran pyörinyt 73kg molemmin puolin. Noh. Pidin 72kg ensimmäisenä tavoitepylväänäni, joten se on nyt sitten saavutettu. Seuraavaan pylvääseen on matkaa 2kg.

Olen laihtunut nämä viisi kiloa ruokavalion ja liikunnan ansiosta. Käyn hiihtämässä n. 4h viikossa ja lisäksi käyn kolmella tanssitunnilla. Sen lisäksi jumppaan välillä kotona DVD:n avulla. Olen ottanut myös tavoitteeksi kävellä reippaasti joka paikkaan. Työpaikkani on 2-3km päässä kotoani, joten reipasta kävelyä tulee ihan mukavasti joka päivä. Eli suurin piirtein harrastan jonkinsorttista liikuntaa yhteensä n. 7-10h viikossa. Se on erittäin hyvin, sillä ennen uutta vuotta en tehnyt muuta kuin kävelin 1h päivässä.

Ruokavaliosta sitten. Olen pyrkinyt pitämään kalorivajetta joka päivä n. 500kcal-1000kcal. Eli lasken ensin peruskulutukseni + liikunnassa kulutetut kalorit, josta sitten miinustan päivässä syödyt kalorit. Tämä on mennyt suhteellisen hyvin. Vaje on pysynyt noiden 500-1000kcal välillä. En pidä tätä vajetta kuitenkaan ehdottomana, sillä tottakai ihminen välillä käy esim ravintolassa syömässä ja vajetta on tällöin hankalaa pitää kurissa. Olenkin tehnyt tällaisina päivinä niin, että syön hyvällä omatunnolla annokseni ja otan vajeen seuraavana päivänä takaisin. :) Jepjep.

Mutta nyt pitää kiirehtiä luennolle. :)

3 kommenttia:

  1. Talvella mullekin kertyy aina kiloja, aina jossain helmikuussa alkaa tajuamaan, et hei, enhän mä voi enää edes pitää mitään muita housuja kuin tuulihousuja.

    Lihominen on kaikista ärsyttävintä just sen takia, ettei voi pitää niitä vaatteita mistä oikeesti tykkää.

    VastaaPoista
  2. ihan kuin olisin lukenut omaa tekstiäni, joka löytyy päiväkirjani kovien kansien välistä.

    Olen itse 172cm pitkä ja parhaimmillaan paino on käynyt 79kg:ssa. Olo vaa´an päällä tuntui hirveältä.

    Tiedän, miltä tuntuu, kun peilikuva ei ole mieleinen. Mieliala vaihtelee jne. Mikään vaate ei näytä hyvältä päällä, huoh. Mutta nyt kohti parempaa peilikuvaa!

    VastaaPoista
  3. hyvä itsekriittinen:
    Kiva että tulit kommentoimaan. :) On mukava kuulla, että on olemassa kohtalotovereita ja että kirjoitukseni ja ajatukseni, ehkä inspiroi muitakin. Positiivisuus ennen kaikkea! Kommentoi vaan rohkeasti, sillä niitä on kiva lukea. :) Tsemppiä sinullekin pudotukseen. Helppoa tämä kevät ei tule olemaan, mutta ehkäpä pidentyvät päivät, linnunlaulu ja auringonpaiste auttaa jaksamaan!

    VastaaPoista